torsdag 17 juli 2008

Hemma från "Ekörre - land"

Ella tyckte att vi behövde hjälp att städa bort allt musbajs som fanns i huset när vi kom...

Första dagen i Hagfors, utanför grillen : tröja - minirodini, jeans - H&M, skor - converse.
Anna och Jack som vi var och hälsade på. Dagarna lunkade på med luncher, lek i parken och massor av fika. Trots att tempot var hur lugnt som helst utan tv och knappt några "fölk" runt omkring mig så tror jag knappt att jag har varit så trött som jag varit under de här tre dagarna i Värmland.

Även om det var hur mysigt som helst att hänga i Hagfors så var det nästan lite för liten stad att man fick ångest. Jag förstår varför Anna flyttade därifrån 2 veckor efter studenten. Jag som tycker att Norrköping känns litet och ångestframkallande efter ett par dagar.
Gud vad jag låter som en betongråtta men både jag och Andreas insåg efter ett par dagar i ekörre -land att vi verkligen är gjorda mer för betongen än för nature and shit.

På jakt efter loppisfynd i tröja - lindex, munkis - katvig, kjol - åhléns, leggings -lindex, skor - nike.
Förutom att hälsa på min underbara vän Anna var en av anledningarna att vi också åkte till Värmland att gå på loppisar och på loppisen med stort L, Ekorren i Hagfors. Så här i efterhand blev jag lite besviken på utbudet och på priserna som Annas kompis Heidi berättade att de höjde under sommaren på Ekorren. Kanske eftersom jag var på jakt efter möbler till Ellas rum och barnmöbler verkar det vara ont om. Så om någon vet en bra loppis i närheten av Stockholm som har massa barnmöbler så skrik till!!!
De flesta fynden, som brickor, tapeter och massa annat gjorde jag på små gårdsloppisar där priserna var mer humana. Jag skulle kunna ägna hela semestern åt att springa på loppisar, jag verkligen älskar att leta efter små godbitar som ska följa med hem och göra mitt IKEA hem mer personligt.

Ella käkar en av sina favoriträtter... pizzasallad. Vet inte om det ingår i matpyramiden men nu när inte barnmat duger längre får man vara glad att hon knaprar i sig något.

Ella går in i garderoben... Hennes favoritlekställe i huset.

Det gulliga lilla huset i Mjönäs som vi lånade av Andreas farbror Uffe. Vi fick till och med en vas och ett bord som jag kärade ner mig i, jättefina 60 -tals saker. Skulle även fått låna en urgullig gammal växasäng som både Uffe och hans syrra hade som små till Ella men vi fick inte riktigt in den i bilen.. Kanske dags att byta till en kombi och bli ännu mer vuxen.

På väg hem i tröja - minirodini, jeans -H&M, skor - converse. Första stoppet på resan från Karlstad där vi tillbringat dagen med Anna och Heidi och shoppat, till Ella så klart.

Ella mumsar Max..


Jag hade en liten illusion att det nog inte skulle vara så jobbigt att åka bil med Ella men redan på vägen dit så motbevisade hon mig. Vi styrde vår kos mot Hagfors vid halv 8 på kvällen och den lilla skorpan somnade 23 en halvtimme innan vi var framme... Då hade jag kört hela mitt potpurri inklusive extra nummer, tagit fram alla sorters goda och smaskiga nycklar och mobiltelefoner utan att få Ella på ett hyfsat humör. Jag tyckte nog innan att jag hade förberett ganska bra innan, packat minikånken full med leksaker och även halva baksätet var fullt med hinkar, bollar för att nämna några saker. Men gissa vad som Ella tyckte bäst om att leka med, inte de fina leksaker jag hade packat ner utan en flaska vatten som hon stoppade i och ur ett sugrör hela tiden. Efter varje gång hennes små knubbiga fingrar hade prickat i sugröret var det dags att ta en klunk för att fem sekunder efter försöka pilla upp det för att börja om och om igen...

Kanske ska tillägga att jag inte är så sugen på att åka på någon bilsemester längre.

Inga kommentarer: